Update voor de eventuele geinteresseerden.
Een stap verder gegaan met dynamo (alternator) laden van LiFePO4 en bekeken hoe ik met minimale aanpassingen het accu laden in het algemeen op mijn boot het beste kan aanpassen met LiFePO4 als service accu's.
Na testen ben ik tot de conclusie gekomen dat de beste manier is om de alternator volgordelijk de lood-zuur en LFP accu's te laten laden, waarbij LFP en lood-zuur accus NOOIT parallel komen te staan.
Daartoe de alternator controller uitgebreid met CV mode voor lead acid (bulk-absorption-float).
Na starten van de motor wordt in eerste instantie de lood-zuur start accu bijgeladen voor een vaste periode. 3-5 minuten blijkt al voldoende te zijn. Dan is het ingestelde absorptie voltage (bijv. 14.2V) al bereikt en blijkt de laadstroom al teruggelopen te zijn naar 2-3 Amps. Dit uitgaande van eeen startaccu die alleen voor starten wordt gebruikt en dus meestal bijna vol is.
De alternator controller schakelt dan over naar de LFP accu's en gaat deze laden met inachtname van de stroombegrenzing die o.a. op alternator toerental is gebaseerd, met bewaking van de temperatuur.
Bij bereiken van de ingestelde maximale LFP spanning (bijv.13.8V) wordt de alternator veldstroom gestopt en wordt weer teruggeschakeld naar CV laden van de start-accu. Dit is voor een dedicated start accu niet strikt noodzakelijk, maar in mijn geval gaat het om een L-A accu die ook als backup service accu kan dienen (45Ahr), dus het is wel nuttig om die een float charge te geven als de alternator controller toch niets anders te doen heeft. Er wordt in deze fase weer begonnen met bulk en absorption, maar in tegenstelling tot veel andere regulators is de absorptie fase niet op tijd gebaseerd, maar de controller monitort de laadstroom en als die maar een paar amperes is, begint de float fase. Het monitoren van de laadstroom is toch al aanwezig voor het CC laden van LFP, dus kan mooi gebruikt worden voor bepaling van absorptie tijdsduur bij laden van L-A.
Er is ook een praktische reden om de alternator te laten schakelen van LFP naar Lead-Acid: Wanneer de veldstroom bij bereiken van de LFP maximale laadspanning wordt gestopt, stopt ook de tachometer (de W-aansluiting op de alternator). Door terug te gaan naar lood-zuur mode float charge blijft de alternator aktief en is er voldoende signaal voor de toerenteller.
Op het moment dat wordt overschakeld van LFP naar lood-zuur laden gaat een timer lopen. Wanneer de ingestelde tijd (bijv 120 min) is afgelopen, wordt het lood-zuur laden onderbroken en wordt teruggeschakeld naar LFP tot de max laadspanning weer is bereikt, enz. enz.
Ik zou omdat ik geen BMS gebruik ook met de LFP accu's kunnen starten, maar ik vind het een prettig idee om toch ook een alternatieve stroombron te behouden, die ook als backup voor LFP kan dienen.
Laden van de zonnepanelen en de MPPT lader is wel heel gemakkelijk aan te passen c.q. te beveiligen voor LFP, maar dat is een ander verhaal.
Het omschakelen van LFP naar loodzuur en v.v. gebeurt met deze hardware: